UNESCO কি? UNESCO Full Form in Assamese
আজিৰ লেখাটোত আমি আপোনালোকক UNESCO ৰ সৈতে জড়িত তথ্য দিম, য’ত UNESCO কি? UNESCO Full Form in Assamese, ইয়াৰ উদ্দেশ্য আৰু কাম-কাজৰ বিষয়ে ব্যাখ্যা কৰা হ’ব। UNESCO ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ এটা গঠনমূলক সংস্থা, যাৰ উদ্দেশ্য হৈছে আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় সহযোগিতাৰ জৰিয়তে শিক্ষা, বিজ্ঞান আৰু সংস্কৃতিৰ জৰিয়তে বিশ্ব শান্তি বজাই ৰখা।
ইয়াৰ উপৰিও ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ বহনক্ষম উন্নয়ন গোট (UNSDG)ৰ সদস্য। ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ সংস্থা আৰু সংগঠনৰ এই গোটৰ লক্ষ্য হৈছে বহনক্ষম উন্নয়নৰ লক্ষ্যত উপনীত হোৱা।
UNESCO ৰ বিষয়ে সম্পূৰ্ণ তথ্য জানো আহক ।
UNESCO ৰ সম্পূৰ্ণ ৰূপ কি? (UNESCO Full Form in Assamese)
UNESCO ৰ সম্পূৰ্ণ ৰূপ হৈছে “United Educational, Scientific and Cultural Organization” ইয়াক অসমীয়াত "সংযুক্ত শৈক্ষিক, বৈজ্ঞানিক আৰু সাংস্কৃতিক সংস্থা" বুলি কোৱা হয় ।
UNESCO কি? (What is UNESCO in Assamese)
ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ শিক্ষা, বৈজ্ঞানিক আৰু সাংস্কৃতিক সংস্থা (UNESCO) ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ এটা অংশ যাৰ লক্ষ্য হৈছে শিক্ষা, প্ৰাকৃতিক আৰু সমাজ বিজ্ঞান, সংস্কৃতি আৰু যোগাযোগৰ জৰিয়তে আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় শান্তি প্ৰসাৰ কৰা। ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ এই বিশেষ সংস্থাটো ১৯৪৫ চনৰ ১৬ নৱেম্বৰত গঠন কৰা হৈছিল, যাৰ মুখ্য কাৰ্যালয় ফ্ৰান্সৰ ৰাজধানী পেৰিছত অৱস্থিত।
ইয়াৰ কৰ্ম ভাষাসমূহ হ’ল ইংৰাজী, হিন্দী, ফৰাচী, আৰবী, চীনা, ৰাছিয়ান, স্পেনিছ, ইটালীয় আৰু পৰ্তুগীজ। UNESCO ত মুঠ ১৯৩খন সদস্য দেশ আৰু ১১খন সহযোগী দেশ অন্তৰ্ভুক্ত কৰা হৈছে, যিবোৰ পাঁচটা আঞ্চলিক গোটত বিভক্ত। আফ্ৰিকা, আৰব ৰাষ্ট্ৰ, এছিয়া আৰু প্ৰশান্ত মহাসাগৰীয়, ইউৰোপ আৰু উত্তৰ আমেৰিকা আৰু লেটিন আমেৰিকা। এই প্ৰতিটো ক্ষেত্ৰতে প্ৰতিষ্ঠানটোৱে নিজৰ স্থানৰ প্ৰয়োজন অনুসৰি নিৰ্দিষ্ট কাৰ্যসূচী আৰু কাৰ্য্যকলাপ স্থাপন কৰে।
UNESCO ৰ উদ্দেশ্য কি
UNESCO ৰ উদ্দেশ্য হৈছে শিক্ষা আৰু সংস্কৃতিৰ আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় সহযোগিতাৰ জৰিয়তে শান্তি আৰু নিৰাপত্তা প্ৰতিষ্ঠা কৰা, যাতে ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ চনদত বৰ্ণনা কৰা ন্যায়, আইনৰ শাসন, মানৱ অধিকাৰ আৰু মৌলিক স্বাধীনতাৰ বাবে এক বিশ্বব্যাপী একমতত উপনীত হ’ব পাৰে। প্ৰথমে দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধৰ সময়ত ধ্বংসপ্ৰাপ্ত বিদ্যালয়, পুথিভঁৰাল আৰু সংগ্ৰহালয় পুনৰ নিৰ্মাণৰ বাবে UNESCO গঠন কৰা হৈছিল যদিও আজি ই আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় অনুষ্ঠান, সন্মিলন আৰু প্ৰকাশনৰ পৃষ্ঠপোষকতাও কৰে। এই সংস্থাটোৱে শিক্ষা আৰু বিজ্ঞানৰ ক্ষেত্ৰত বিশ্বব্যাপী নেতাসকলক চিনাক্ত কৰি বঁটা প্ৰদান কৰে। ইউনেস্কোৱে বিশ্বৰ অৰ্থনৈতিকভাৱে দুৰ্বল অঞ্চলসমূহত শৈক্ষিক, সাংস্কৃতিক আৰু অৰ্থনৈতিক বিকাশৰ বাবে কাম কৰে।
UNESCO ৰ প্ৰধান অংগ
ইউনেস্ক’ৰ তিনিটা মূল অংগ হ’ল- (i) সাধাৰণ পৰিষদ (ii) কাৰ্যবাহী ব’ৰ্ড (iii) আৰু সচিবালয়।
সাধাৰণ পৰিষদ
এই সাধাৰণ পৰিষদত UNESCO ৰ সকলো সদস্য দেশৰ প্ৰতিনিধি জড়িত হৈ থাকে। ইয়াৰ সাধাৰণ অধিবেশন অনুষ্ঠিত হয় পেৰিছত ইয়াৰ মুখ্য কাৰ্যালয়ত। দুবছৰৰ মূৰে মূৰে এবাৰ আহ্বান কৰা এই অধিবেশন হয় প্ৰায় ৫ সপ্তাহৰ বাবে । ইয়াৰ উপৰিও এই সকলো সদস্যই নিজৰ পছন্দ অনুসৰি বা কাৰ্যবাহী পৰিষদে আহ্বান কৰিলে বা সদস্য ৰাষ্ট্ৰৰ অন্ততঃ এক তৃতীয়াংশৰ অনুৰোধত নিজৰ পছন্দৰ আন যিকোনো চহৰত অসাধাৰণ অধিবেশনৰ অধীনত বৈঠকত মিলিত হ’ব পাৰে। প্ৰতিখন সদস্য দেশে নিজৰ পাঁচজন প্ৰতিনিধিক এই সভাত ৰাখিব পাৰে।
কাৰ্যবাহী ব’ৰ্ড
সাৰ্বভৌম বিধায়িনী সংস্থা সাধাৰণ পৰিষদ আৰু সচিবালয়ৰ কেন্দ্ৰবিন্দু হৈছে কাৰ্যবাহী মণ্ডলী। ইয়াৰ সদস্যসকলক সাধাৰণ পৰিষদে ইয়াৰ প্ৰতিনিধিৰ মাজৰ পৰা নিৰ্বাচন কৰে। কাৰ্যবাহী পৰিষদে সাধাৰণ পৰিষদৰ আদেশ অনুসৰি বা নিজা উদ্যোগত কাম কৰি UNESCO ই চলোৱা সকলো কাৰ্যসূচীৰ তদাৰক কৰে। বছৰত দুবাৰকৈ ব’ৰ্ডে সভা অনুষ্ঠিত কৰে। কিন্তু সাধাৰণতে ইয়াৰ আধা সদস্যই দুবছৰৰ মূৰে মূৰে অৱসৰ লয় আৰু তেওঁলোকৰ ঠাইত নতুনকৈ নিৰ্বাচিত হয়।
সচিবালয়
ইউনেস্কোৰ সচিবালয় ৫টা মূল অঞ্চলত বিভক্ত, প্ৰত্যেকৰে নেতৃত্বত এজন সহকাৰী সঞ্চালক প্ৰধান থাকে । তেওঁ নিজৰ অঞ্চলৰ অন্তৰ্গত সকলো বিভাগৰ কাম-কাজ আৰু কাৰ্যসূচীৰ দায়িত্ব লয়। ইয়াৰ মূল পাঁচটা ক্ষেত্ৰ আছে: শিক্ষা, প্ৰাকৃতিক বিজ্ঞান, সমাজ আৰু মানৱ বিজ্ঞান, সংস্কৃতি, আৰু যোগাযোগ আৰু তথ্য।
UNESCO ই কেনেকৈ কাম কৰে?
UNESCO ৰ কাৰ্যসূচীসমূহ যিবোৰ পাঁচটা প্ৰধান ক্ষেত্ৰত ভাগ কৰা হৈছে, সেইবোৰ হ’ল-
- শিক্ষা
- প্ৰাকৃতিক বিজ্ঞান
- সামাজিক আৰু মানৱ বিজ্ঞান
- সংস্কৃতি
- যোগাযোগ আৰু তথ্য
শিক্ষাৰ ক্ষেত্ৰ
UNESCO ৰ শিক্ষা খণ্ডই অৰ্থনৈতিক আৰু সামাজিক উন্নয়নৰ উপায় হিচাপে বিশ্বজুৰি শিক্ষাক প্ৰসাৰিত কৰে। ইয়াৰ “Education for All” কাৰ্যসূচীক আটাইতকৈ ডাঙৰ কাৰ্যসূচী হিচাপে গণ্য কৰা হয়। ইয়াৰ উদ্দেশ্যসমূহৰ ভিতৰত প্ৰাথমিক শিশুৰ যত্ন আৰু শিক্ষা, সকলো শিশুৰ বাবে বিনামূলীয়া শিক্ষা, প্ৰাপ্তবয়স্কৰ সাক্ষৰতা বৃদ্ধি, আৰু গণিত আৰু পঢ়াৰ ক্ষেত্ৰত global learning standards নিৰ্ধাৰণ আদি অন্তৰ্ভুক্ত।
ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ ছোৱালী শিক্ষা পদক্ষেপ (UNGEI)ৰ লক্ষ্য হৈছে ল’ৰা আৰু ছোৱালীক বিদ্যালয়ত সফল হোৱাৰ সমান সুযোগ প্ৰদান কৰা। পৃথিৱীৰ বহু ঠাইত ছোৱালীক শিক্ষা সমাপ্ত কৰাত বাধা দিয়া হয়। এনে অঞ্চলত অৰ্থনৈতিক বিকাশৰ গতি লেহেমীয়া হয়, কিয়নো অঞ্চলটোৰ প্ৰায় আধা জনসংখ্যাই (মহিলা) নিজৰ শৈক্ষিক সম্ভাৱনাক লাভ কৰিব নোৱাৰে। গতিকে ছোৱালীৰ শিক্ষাৰ সুবিধা সুনিশ্চিত কৰিলে কেৱল কন্যা শিশুকে নহয়, সমগ্ৰ সমাজখনেই সমৃদ্ধ হয়। UNGEI য়ে বিদ্যালয়ত নপৰা ছোৱালী আৰু প্ৰাপ্তবয়স্ক মহিলাসকলৰ শিক্ষাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰে, বেছিভাগেই বিশ্বৰ অৰ্থনৈতিকভাৱে দুৰ্বল অঞ্চলত।
UNESCO ৰ EDUCAIDS হৈছে HIV আৰু AIDS ৰ সৈতে জড়িত দ্বিতীয় বৃহত্তম শিক্ষামূলক কাৰ্যসূচী। EDUCAIDS এ সম্প্ৰদায়সমূহক HIV ৰ কাৰণ আৰু AIDS ৰ সৈতে জড়িত বিপদৰ বিষয়ে জ্ঞান দিয়ে। ই কম্বোডিয়াৰ শিক্ষা, যুৱ আৰু ক্ৰীড়া মন্ত্ৰালয়ৰ সৈতে কাম কৰি কম্বোডিয়াত HIV/AIDS ৰ শিক্ষাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰি সামূহিক শিক্ষা কেন্দ্ৰ স্থাপন কৰিছে। তেওঁলোকে কম্বোডিয়াৰ চৰকাৰী ভাষা খ্মেৰ ভাষাত শিক্ষকৰ হাতপুথি, পাঠ্যপুথি আৰু চাৰ্টৰ দৰে সামগ্ৰী প্ৰস্তুত কৰিছে।
প্ৰাকৃতিক বিজ্ঞান
UNESCO ৰ প্ৰাকৃতিক বিজ্ঞান খণ্ডই বিজ্ঞান, অভিযান্ত্ৰিক আৰু নবীকৰণযোগ্য শক্তিৰ ক্ষেত্ৰত আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় কাৰ্যসূচী আৰু গৱেষণাৰ আয়োজন কৰে। ইয়াৰ কাৰ্যসূচীসমূহ জলবায়ু পৰিৱৰ্তন আৰু দৰিদ্ৰতাৰ দৰে আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় বিষয়সমূহৰ বৈজ্ঞানিক দিশসমূহৰ প্ৰতি সঁহাৰি জনাবলৈ ৰচনা কৰা হৈছে। এই খণ্ডটোৱে কম আৰু মধ্যম আয়ৰ দেশসমূহ (LMICs) বিশেষকৈ আফ্ৰিকা মহাদেশৰ আৰু প্ৰাকৃতিক দুৰ্যোগৰ প্ৰৱণ দেশসমূহৰ ওপৰত অধিক গুৰুত্ব আৰোপ কৰে।
এই খণ্ডৰ অন্যতম মূল পদক্ষেপ হৈছে Intergovernmental Oceanographic Commission (IOC), যিয়ে বিশ্বৰ বিজ্ঞানীসকলক সাগৰীয় সম্পদসমূহ বুজিবলৈ আৰু পৰিচালনা কৰাত সহায় কৰে। ২০১০ চনৰ আৰম্ভণিতে ই বেনিন ৰিপাব্লিকত আফ্ৰিকাৰ উপকূলীয় অঞ্চলসমূহৰ মানৱীয় কাৰ্যকলাপ আৰু প্ৰাকৃতিক বিপদৰ ব্যৱস্থাপনাৰ ওপৰত ধাৰাবাহিক কৰ্মশালাৰ আয়োজন কৰে। এই কৰ্মশালাসমূহত পৰ্যবেক্ষণ ব্যৱস্থা শক্তিশালী কৰাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰা হৈছিল। এই পৰ্যবেক্ষণ ব্যৱস্থাই প্ৰদূষণ আৰু তেল খননকে ধৰি উপকূলীয় অঞ্চলত মানুহৰ প্ৰভাৱ জুখিব পাৰে। ইয়াৰ উপৰিও বতৰৰ আৰ্হি অনুসৰণ কৰি আফ্ৰিকাৰ জলসম্পদৰ ওপৰত জলবায়ু পৰিৱৰ্তন নিৰীক্ষণ কৰিব পাৰে।
প্ৰাকৃতিক বিজ্ঞান খণ্ডই ইয়াৰ এটা কাৰ্যসূচীৰ অংশ হিচাপে ক্ষুদ্ৰ দ্বীপ উন্নয়নশীল ৰাষ্ট্ৰসমূহকো গুৰুত্ব আৰোপ কৰে, যেনে চামোয়া, ফিজি, টংগা আৰু গ্ৰেনাডা। এই ভূখণ্ডৰ উদ্দেশ্য হৈছে প্ৰতিটো দ্বীপৰ অৰ্থনীতি, সমাজ আৰু সংস্কৃতিক শক্তিশালী কৰি এক সামূহিক পৰিচয়ত একত্ৰিত কৰা।
সামাজিক আৰু মানৱ বিজ্ঞান
ইউনেস্ক’ৰ সামাজিক আৰু নৃতত্ত্বিক খণ্ডৰ মূল উদ্দেশ্য হৈছে ইয়াৰ সদস্য দেশসমূহৰ সামাজিক অৱস্থা উন্নত কৰা। ইয়াৰ বাবে অঞ্চলটোৱে ন্যায় আৰু স্বাধীনতাৰ মূল্যবোধৰ ওপৰত বৌদ্ধিক সহযোগিতাক উৎসাহিত কৰে। ইউনেস্ক’ই এই খণ্ডৰ জৰিয়তে মানৱ অধিকাৰক সমৰ্থন কৰে। মানৱ অধিকাৰৰ সাৰ্বজনীন ঘোষণা অনুসৰি “সকলো মানুহ জন্মতে মুক্ত আৰু মৰ্যাদা আৰু অধিকাৰৰ ক্ষেত্ৰত সমান”। সমগ্ৰ বিশ্বৰ সকলো মানৱ অধিকাৰ সুৰক্ষিত কৰিবলৈ সকলো ধৰণৰ বৈষম্যৰ বিৰুদ্ধে যুঁজ দিয়াত ই মূল ভূমিকা পালন কৰে।
ইয়াত বৈষম্যমূলক গোট, যেনে উত্তৰ আফ্ৰিকান আৰু আৰব প্ৰব্ৰজনকাৰীসকলৰ বাবে নিয়োগ আৰু গৃহৰ সুযোগ উন্নত কৰাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও এই গোটসমূহক নিজৰ চহৰৰ সামাজিক আৰু ৰাজনৈতিক কাম-কাজত জড়িত হ’বলৈ প্ৰেৰণা যোগায়।
UNESCO ৰ সামাজিক আৰু নৃতত্ত্বিক খণ্ডই দৰিদ্ৰতা নিৰ্মূলৰ বাবে প্ৰতিশ্ৰুতিবদ্ধ। ইয়াৰ এটা প্ৰকল্পই মধ্য আৰু দক্ষিণ এছিয়াৰ পাহাৰীয়া অঞ্চলত পৰিৱেশ পৰ্যটনক সমৰ্থন কৰে। এই অঞ্চলত ভাৰত, ইৰাণ, কাজাখস্তান, নেপাল আৰু পাকিস্তানৰ কিছু অংশ অন্তৰ্ভুক্ত। এই কাৰ্যসূচীত পাহাৰৰ স্থানীয় লোকসকলক গাইডিং, হোটেল পৰিচালনা আৰু উচ্চমানৰ শিল্পকৰ্ম নিৰ্মাণৰ দৰে কামৰ বাবে প্ৰশিক্ষণ দিয়া হয়। লগতে পৰ্যটকসকলক এই অঞ্চলসমূহলৈ আহি ভ্ৰমণ কৰিবলৈ, স্থানীয় হোটেলত থাকিবলৈ আৰু স্থানীয় কলা আৰু শিল্পকৰ্ম কিনিবলৈ উৎসাহিত কৰে, যাতে স্থানীয় অৰ্থনীতিত বিনিয়োগ কৰিব পাৰে। পৰ্যটন বৃদ্ধি কৰি এই অঞ্চলসমূহত দৰিদ্ৰতা দূৰ কৰিব পাৰি।
সংস্কৃতি
UNESCO ৰ সাংস্কৃতিক খণ্ডই বিশ্বৰ ঐতিহ্য ক্ষেত্ৰসমূহৰ সকলো ৰূপতে সুৰক্ষা আৰু পৰিচালনা কৰে। ইউনেস্কোৱে ঐতিহ্যক তিনিটা ভাগত ভাগ কৰে: সাংস্কৃতিক আৰু প্ৰাকৃতিক, স্পষ্ট আৰু অস্পষ্ট আৰু স্থাৱৰ।
সাংস্কৃতিক ঐতিহ্য সাধাৰণতে শিল্পকৰ্মৰে গঠিত, যেনে ফ্ৰান্সৰ পেৰিছৰ লুভ্ৰ সংগ্ৰহালয়ত ৰখা লিওনাৰ্ডো দা ভিঞ্চিৰ বিখ্যাত চিত্ৰ “মনালিজা”। প্ৰাকৃতিক ঐতিহ্যক সাধাৰণতে অনন্য পৰিৱেশ তন্ত্ৰ, যেনে প্ৰবাল প্ৰাচীৰ হিচাপে সংজ্ঞায়িত কৰা হয়। স্পষ্ট ঐতিহ্যৰ ভিতৰত আপুনি দেখা আৰু স্পৰ্শ কৰিব পৰা বস্তু যেনে পেপিৰাছত লিখা প্ৰাচীন মিচৰৰ পাণ্ডুলিপি আদি অন্তৰ্ভুক্ত। অস্পষ্ট ঐতিহ্যৰ ভিতৰত আপুনি দেখা বা স্পৰ্শ কৰিব নোৱাৰা বস্তু যেনে ভাষা বা আঞ্চলিক সংগীত অন্তৰ্ভুক্ত।
চলনশীল ঐতিহ্যৰ ভিতৰত সংগ্ৰহালয়ত ৰখা সেই শিল্পকৰ্মসমূহো অন্তৰ্ভুক্ত, যিবোৰে ভ্ৰমণ কৰিব পাৰে। অস্পষ্ট ঐতিহ্যৰ ভিতৰত সকলো অট্টালিকা আৰু ভৌগোলিক স্থান, যেনে গিজাৰ গ্ৰেট পিৰামিড অন্তৰ্ভুক্ত। সংস্কৃতিৰ ক্ষেত্ৰত আটাইতকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ কাৰ্যসূচী হৈছে বিশ্ব ঐতিহ্য ক্ষেত্ৰৰ তালিকা। এই তালিকাখন ১৯৭২ চনত বনোৱা হৈছিল, য’ত সেই সকলোবোৰ ঠাইৰ নাম যোগ কৰা হৈছিল, যিবোৰে যুক্তৰাষ্ট্ৰ (UN) ৰ আৰু চৰকাৰৰ পৰা সুৰক্ষা লাভ কৰে ।
যোগাযোগ আৰু তথ্য
UNESCO ৰ যোগাযোগ আৰু তথ্য খণ্ডৰ দুটা মূল উদ্দেশ্য আছে: প্ৰথম, তথ্যৰ সাৰ্বজনীন প্ৰৱেশ প্ৰদান কৰা, আৰু দ্বিতীয়তে, সংবাদ মাধ্যমত বৈচিত্ৰময় প্ৰকাশক উৎসাহিত কৰা। ইউনেস্কো খণ্ডৰ পদক্ষেপ B@bel (babel)-এ ইণ্টাৰনেটত বহুভাষিক বিষয়বস্তুৰ প্ৰচাৰৰ লক্ষ্যৰে কেইবাটাও প্ৰকল্পক সমৰ্থন কৰে। পদক্ষেপসমূহৰ অন্যতম প্ৰকল্প হৈছে বহুভাষিক ৱেব ব্ৰাউজাৰ। প্ৰথম অৱস্থাত এই ব্ৰাউজাৰটো বাৰ্মিজ ভাষাত ৱেব পৃষ্ঠা সৃষ্টি আৰু চাবলৈ ডিজাইন কৰা হৈছিল যদিও এতিয়া চফ্টৱেৰ ডেভেলপাৰসকলৰ বাবে ই উপলব্ধ যাতে তেওঁলোকে নিজৰ ভাষাত প্ৰগ্ৰেম লিখিব পাৰে। যোগাযোগ আৰু তথ্য খণ্ডই সংবাদ মাধ্যমৰ পেছাদাৰীসকলৰ প্ৰশিক্ষণ উন্নত কৰাত সহায় কৰে।
বিশেষ থিম
UNESCO ৱে বিশেষ বিষয়বস্তু হিচাপে জনাজাত কেইবাটাও পদক্ষেপক সমৰ্থন কৰে। ইয়াত পাঁচোটা অঞ্চলৰ কাম-কাজ সংযোজন কৰা হৈছে। ইয়াৰে কিছুমান বিষয়বস্তুৰ ভিতৰত বিশ্ব জলবায়ু পৰিৱৰ্তন, লিংগ সমতা, আৰু সংঘাতৰ পিছৰ আৰু দুৰ্যোগৰ পিছৰ সঁহাৰি আদি অন্তৰ্ভুক্ত। সংঘাতৰ পিছৰ আৰু দুৰ্যোগৰ পিছৰ সঁহাৰিয়ে সংঘাত (যেনে যুদ্ধ) আৰু প্ৰাকৃতিক দুৰ্যোগ, যেনে ভূমিকম্প, বানপানী বা চুনামীৰ পিছত কোনো অঞ্চল পুনৰ নিৰ্মাণ কৰাটোক বুজায়।
উদাহৰণস্বৰূপে, কোনো অঞ্চলত ভূমিকম্পৰ ক্ষেত্ৰত এই বিশেষ বিষয়বস্তুৱে শিক্ষা আৰু সংস্কৃতি খণ্ডক সংযোগ কৰি বিদ্যালয় আৰু সংগ্ৰহালয় নিৰ্মাণত সহায় কৰিব পাৰে। কোনো এটা অঞ্চলত ভূমিকম্পৰ আগতীয়া ধৰা পেলোৱাৰ কৌশল বিকশিত কৰি প্ৰাকৃতিক বিজ্ঞান খণ্ডই এই বিষয়ত অৰিহণা যোগাব পাৰে। সামাজিক আৰু নৃতত্ত্ববিজ্ঞানৰ ক্ষেত্ৰসমূহে সংস্থাসমূহক অক্ষমতাৰ প্ৰয়োজনীয়তাৰ বিষয়ে সোঁৱৰাই দিব পাৰে। ভূমিকম্পৰ পিছত জীৱিতসকলৰ বিষয়ে যোগাযোগ আৰু তথ্য পথাৰখনৰ জৰিয়তে সম্প্ৰচাৰ কৰিব পাৰি।
UNESCO ৰ ইতিহাস
UNESCO ৰ উৎপত্তি ২০ শতিকাৰ আৰম্ভণিৰ পৰা বিশেষকৈ প্ৰথম বিশ্বযুদ্ধৰ পিছত আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় সহযোগিতাৰ জৰিয়তে বিশ্ব শান্তি প্ৰতিষ্ঠাৰ লক্ষ্যৰে ধাৰাবাহিক প্ৰচেষ্টাৰ পৰাই আৰম্ভ হয়।
ইয়াৰ সময়ত লীগ অৱ নেচনে ১৯২২ চনৰ ৪ জানুৱাৰীত জেনেভাত ভিত্তি কৰি আন্তৰ্জাতিক বৌদ্ধিক সহযোগিতা আয়োগ গঠন কৰাৰ লগতে ১৯২৫ চনৰ পৰা আন্তৰ্জাতিক বৌদ্ধিক সহযোগিতা প্ৰতিষ্ঠান গঠন কৰাৰ এক উল্লেখযোগ্য সিদ্ধান্ত গ্ৰহণ কৰে, যিটো ইয়াৰ কাৰ্যবাহী সংস্থা।
সেই বছৰতে ১৯২৫ চনৰ ১৮ ডিচেম্বৰত আন্তৰ্জাতিক শিক্ষা ব্যুৰোৱে প্ৰথমে ব্যক্তিগত সংস্থা হিচাপে আৰু তাৰ পিছত ১৯২৯ চনৰ পৰা International Bureau of Education আৰু বিজ্ঞানৰ জৰিয়তে আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় সহযোগিতা বৃদ্ধিৰ বাবে নিজৰ কাম-কাজ আৰম্ভ কৰে।
দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধৰ বাবে এই প্ৰাৰম্ভিক প্ৰচেষ্টাসমূহ আৰু আগবাঢ়িব নোৱাৰিলে আৰু স্থগিত ৰখা হ’ল। কিন্তু ১৯৪২ চনত ইংলেণ্ডত Allied Ministers of Education (CAME) ৰ সন্মিলন অনুষ্ঠিত হয়, য’ত প্ৰথমে ইউৰোপীয় দেশ আৰু পিছলৈ আমেৰিকা একত্ৰিত হয়।
CAME ৰ উদ্যোগত ৰাষ্ট্ৰসংঘই ১৯৪৫ চনৰ নৱেম্বৰ মাহত লণ্ডনত এখন সন্মিলনৰ আয়োজন কৰি এটা শৈক্ষিক আৰু সাংস্কৃতিক সংগঠন স্থাপন কৰে। এই সন্মিলনত ৪০খন ৰাজ্যৰ প্ৰতিনিধিয়ে অংশগ্ৰহণ কৰে আৰু মানৱতাৰ বৌদ্ধিক আৰু নৈতিক ঐক্যৰ ওপৰত, শান্তিৰ সংস্কৃতি প্ৰতিষ্ঠা কৰাৰ সিদ্ধান্ত লয়।
সন্মিলনৰ শেষত ৩৮খন ৰাজ্যই ইউনেস্ক’ৰ জন্মৰ উপলক্ষে সংবিধানত স্বাক্ষৰ কৰে। ১৯৪৬ চনৰ পৰা ইউনেস্ক’ৰ সংবিধান বলবৎ হয়, যিখন সংবিধান ২০খন দেশে অনুমোদন কৰে। এই দেশসমূহৰ ভিতৰত ভাৰত, ব্ৰাজিল, অষ্ট্ৰেলিয়া, কানাডা, চীন, ডেনমাৰ্ক, চেকোস্লোভাকিয়া, ডমিনিকান ৰিপাব্লিক, ইজিপ্ত, মেক্সিকো, নিউজিলেণ্ড, গ্ৰীচ, ফ্ৰান্স, লেবানন, নৰৱে, দক্ষিণ আফ্ৰিকা, চৌদি আৰব, তুৰস্ক, UK আৰু আমেৰিকা আছে ।
UNESCO আৰু ভাৰত
ভাৰতত ইউনেস্ক’ৰ সৈতে সহযোগিতাৰ বাবে ভাৰতীয় ৰাষ্ট্ৰীয় আয়োগ (INCCU) প্ৰতিষ্ঠা কৰা হৈছে। ভাৰত, নেপাল, পাকিস্তান, আফগানিস্তান, বাংলাদেশ, শ্ৰীলংকা, ভূটান, ইৰাণ, মালদ্বীপ, মংগোলিয়া আৰু ম্যানমাৰৰ বাবে দিল্লীত এটা ক্লাষ্টাৰ অফিচ স্থাপন কৰা হৈছে।
UNESCO ৰ দ্বাৰা ঘোষিত ভাৰতৰ বিশ্ব ঐতিহ্য ক্ষেত্ৰ
ভাৰতৰ মুঠ ৩২ টা বিশ্ব ঐতিহ্য ক্ষেত্ৰ ইউনেস্কোৰ দ্বাৰা ঘোষণা কৰা হৈছে, ইয়াৰে কিছুমান তলত দিয়া ধৰণৰ:
- অজন্তা গুহা
- আগ্ৰা দুৰ্গ
- এলোৰা গুহা
- তাজমহল
- সূৰ্য্য মন্দিৰ কনাৰ্ক
- ফতেহপুৰ ছিক্ৰী
- খাজুৰাহোৰ কীৰ্তিচিহ্ন
- হুমায়ুনৰ সমাধি, দিল্লী
- কুতুব মিনাৰ, দিল্লী
- লালকিল্লা, দিল্লী
FAQs
Q. UNESCO ৰ মুখ্য কাৰ্যালয় ক’ত?
Ans: UNESCO ৰ মুখ্য কাৰ্যালয় ফ্ৰান্সৰ পেৰিছত অৱস্থিত আৰু ইয়াৰ বিশ্বজুৰি ৫০টা কাৰ্যালয় আছে।
Q. UNESCO কেতিয়া প্ৰতিষ্ঠা হৈছিল?
Ans: ১৯৪৫ চনৰ ১৬ নৱেম্বৰত UNESCO প্ৰতিষ্ঠা কৰা হয়।
Q. UNESCO ৰ সংবিধান কেতিয়া বলবৎ হয়?
Ans: ১৯৪৬ চনৰ ০৪ নৱেম্বৰৰ পৰা UNESCO ৰ সংবিধান বলবৎ হয়।
Q. UNESCO ৰ সম্পূৰ্ণ ৰূপ কি?
Ans: UNESCO ৰ সম্পূৰ্ণ ৰূপ হৈছে United Nations Education, Scientific and Cultural Organization।
Q. UNESCO ৰ সভাপতি কোন?
Ana: বৰ্তমান (২০২৩ চনৰ এপ্ৰিল মাহত) UNESCO ৰ সঞ্চালক প্ৰধানগৰাকী হৈছে শ্ৰীমতী অড্ৰে আজৌলে (Ms Audrey Azoulay)।
Q. UNESCO ই ক’ৰ পৰা ধন লাভ কৰে?
Ans: UNESCO ৰ বাবে সদস্য ৰাষ্ট্ৰৰ স্বেচ্ছামূলক অৱদানৰ দ্বাৰা পুঁজিৰ ব্যৱস্থা কৰা হয়। ইয়াৰ বাহিৰেও আন কিছুমান পদ্ধতি আছে, যাৰ সহায়ত UNESCO ৰ বাবে ধন সংগ্ৰহ কৰা হয়।
উপসংহাৰ
আশাকৰোঁ মোৰ এই লেখাটোত “UNESCO কি? UNESCO Full Form in Assamese, ইয়াৰ উদ্দেশ্য আৰু কাম-কাজৰ” বিষয়ে জানিলে । UNESCO ৰ সৈতে জড়িত সকলো তথ্য আপোনালোকক দিবলৈ আমি যৎপৰোনাস্তি চেষ্টা কৰিছো, যাতে এই বিষয়টোৰ সন্দৰ্ভত আপুনি আন কোনো ৱেবছাইটলৈ যোৱাৰ প্ৰয়োজন নহয়। আমাৰ এই লেখাটো পঢ়ি ভাল পালে আপোনাৰ বন্ধু-বান্ধৱীৰ লগত শ্বেয়াৰ কৰিব পাৰে। যিকোনো প্ৰশ্ন কমেণ্টৰ জৰিয়তে সুধিব পাৰে ।
ধন্যবাদ...!